obviously, walnuts has no idea

Truthfully, John McCain in wrong Pravda
Tal Kopan, Politico, Sep 19 2013

Walnuts McCain got his wish when his op-ed against Putin was published in Russia news outlet Pravda. The only problem: it may have been the wrong Pravda. Walnuts published his anti-Putin piece on Pravda.ru on Thursday, an English and Russian news website that was founded in 1999. But Walnuts said he was hoping to publish in the Communist newspaper Pravda, meaning “truth” in Russian, which was founded in 1912. That publication, after being banned when the Soviet Union collapsed, was rekindled and is still circulated by today’s Russian Communist Party. Pravda.ru and the paper are unrelated media outlets, except for the name (not exactly, the punk websine was founded by ex journalists of the party rag – RB) On Thursday, a spokesman for Walnuts said the senator submitted the op-ed to both publications and hoped both would run it. He denied Pravda.ru is the “wrong” Pravda. On Sunday, Walnuts told reporters that the Communist one was the Pravda he hoped would publish his piece, but that publication’s editor wrote in a statement that the publication would not accept it unless it aligned with their position supporting the Syrian regime, according to CNN. For its part, the chairman of Pravda.ru’s board of directors wrote a column on Monday defending Pravda.ru as one of two legitimate successors of the original Pravda, saying his site is “the absolute leader among Russian English-language media, with the exception of Russia Today.” The chairman said they were happy to publish Walnuts’ piece, even if it goes against the publication’s position on Syria, to promote discussion of the complicated issue, and that they agreed to do so after being approached by ForeignPolicy.com with Walnuts’ public statement that he wanted to write in Pravda.

McCain Blasts Putin in Opinion Piece on Russian Website
Lukas Alpert, WSJ, Sep 19 2013

MOSCOW — Veteran cold warrior Walnuts McCain has turned to a namesake of a famed Soviet-era publication to rebut Putin’s op-ed in the NYT last week, telling Russians they deserve better than their current leadership and calling the country’s government corrupt and repressive. The 77-year-old Walnuts published on Thursday an article on the pro-Kremlin website Pravda.ru, which supports Putin and is a rival of the newspaper of the same name owned by the opposition Communist Party. Walnuts lit into Putin with gusto following the latter’s Sep 11 opinion piece in the NYT that blasted the US push for military intervention in Syria as flying in the face of international law and questioned the concept of “USAian exceptionalism” as “extremely dangerous.” Walnuts accused Putin of befriending “tyrants” and turning his back on efforts to build a “safer, more peaceful and prosperous world.” Later Thursday, Putin said he was puzzled why Walnuts looked to Pravda to express his views. He said:

The senator has his own way of looking at things, but I think he lacks information about our country. He wants to be published in the most authoritative and widely circulated publication. Pravda is a respected publication, but its circulation is minimal.

Speaking to a group of international journalists and foreign policy experts, Putin said he had come up with the idea for the NYT piece on his own and told aides he wanted it placed in an American newspaper that would reach a wide audience. He said he updated the article at the last minute after reading that Obama said in an address to the nation that USAia was “exceptional.” He said:

When I read Obama’s address to the end, it became clear to me that what I had in the article was not enough. I then took the article and right there wrote out the last paragraph.

The original Pravda was a widely-read Soviet-era Kremlin propaganda organ with a daily circulation of more than one million readers, but it closed in the 1990s. An ugly split between the two publications emerged out of the ashes of the paper. Pravda.ru was founded by journalists from the original Pravda, while the Communist Party created another paper with the same name. The two went to court over who had legitimate claim to the title, but in the end an arbitration court ruled both did. Both publications now have small, niche readerships. A spokesman for Walnuts said the senator submitted his article to both publications, aware of the “controversy there over which one is the legitimate successor to the old Soviet paper.” The Pravda newspaper, which publishes three times a week, now claims a circulation of 100,000, while Pravda.ru averages about a million page views per week, according to similarweb.com. Other US politicians have countered Putin’s remarks in Russian media. Representative Steve Israel earlier this week had a piece published in Kommersant, and Representative Buck McKeon had an op-ed this week in Moscow Times. The idea for Walnuts’ article originated from an appearance he made on CNN on Sep 13 to blast Putin’s article, during which he joked that he “would love to have a commentary in Pravda.” By choosing the emblematic Pravda as the vehicle for his article, Walnuts found himself at the center of the longstanding feud between the publications. When contacted by ForeignPolicy.com about Walnuts’ comment, the editor of Pravda.ru, Dmitry Sudakov, said he would be happy to publish the piece. The website said it later contacted Walnuts’ team and an agreement was reached for it to publish the editorial. Explaining why a pro-Kremlin website would publish an anti-Putin editorial, Pravda.ru Chairman Vadim Gorshenin wrote:

We truly believe that it is better to discuss problematic issues through the press, rather than through saber-rattling. Russian media today are no less open to debate than any Western publications are.

But the sniping between the two Pravdas emerged once again after Sudakov’s offer. First the head of the Communist Party said the Pravda newspaper would print an editorial only if it was in line with the party’s position on Syria, that the conflict is a war between a legitimate government and gang of terrorists supported from abroad. The editor of the newspaper also dismissed the website as “some editorial office of Pravda in Oklahoma City.” Pravda.ru’s Gorshenin responded angrily with a column titled “There is no Pravda. There is Pravda.ru,” calling the party paper a “low-circulation press organ of the Communist Party.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.