WSWS on the douma blood libel

New WikiLeaks documents expose phony claims of 2018 Syria CW attack
Niles Niemuth, WSWS, Dec 16 2019

Documents published by WikiLeaks on Saturday confirm that there is significant dissent within the OPCW over the doctoring of a public report on the alleged Apr 7 2018 sarin attack in Douma, which reportedly killed 49 people and wounded as many as 650. The latest round of revelations makes clear that the regime change operation in Syria which began in 2011 has been based on a pack of lies. Relying on video which showed alleged victims of the attack in a hospital gasping for air and foaming at the mouth, the FUKUS launched missile strikes against Syria just one week later. The Pindo-led attack was an act of war which threatened to spark a wider conflict with Russia and Iran, which both have military forces deployed to the country to back the Assad government in the eight-year regime-change war fueled by the CIA. While the Trump administration made no effort to seek independent confirmation of the allegations against Assad before taking military action, the OPCW report and the organization’s supposedly objective stance were deployed to justify the assault months after the fact. However, a series of internal OPCW files published by WikiLeaks and reporting by columnist Peter Hitchens in the Daily Mail show that serious concerns have been raised by members of the OPCW Fact-Finding Mission (FFM) to Douma about evidence that was excluded from the final report in order to implicate Assad. Relying on Islamist terrorist groups including AQ and its affiliates as “moderate” proxies, Pindostan & its Euro vassals have fueled a war which has resulted in the deaths of 570,000 people and displaced more than 12 million. The years of carnage have been aimed at overthrowing Assad and installing a pliant Western puppet regime in order to neutralize the influence of Iran and Russia in the oil-rich Middle East. Claims of VW attacks and the use of “barrel bombs” by Syria’s military have been repeatedly deployed throughout the war in an effort to justify Western military action and call for the removal of Assad.

A memo sent to Fernando Arias, the director-general of the OPCW, on Mar 14 2019 by a member of the FFM who had been sent to Douma to analyze the ballistics of two cylinders which were the purported source of the toxic gas, noted that there were about 20 inspectors who had expressed concerns over the final report that had been published at the beginning of that month. The author of the memo notes that members of the FFM felt that the report “did not reflect the views of the team members that deployed to Douma,” and that only one OPCW inspector who had been in Syria was ultimately involved in the production of the final report, a paramedic. He notes that his investigation into the provenance of the cylinders, one which was found lying on a bed and another on an apartment rooftop, was excluded from the final report released in March. WikiLeaks also published the first draft interim FFM report, which noted:

The FFM were unable to provide satisfactory explanations for the relatively moderate damage to the cylinders allegedly dropped from an unknown height, compared to the destruction caused to the rebar-reinforced roofs.

This fact, that the evidence did not point to the cylinders being dropped from Assad’s aircraft, was excluded from the final report. An email exchange with the FFM’s Team Leader Sami Barrek from Jul 2018 showed that concerns had been raised by an investigator over the exclusion from the final report the fact that only low levels of chlorinated organic chemicals had been recovered at the scene and that no determination had been made on how the cylinders arrived in the locations where they had been discovered. Despite repeated interventions by investigators, the level of COCs was excluded from the final report, allowing for the inference that a chlorine gas attack had been confirmed. Another email sent by a dissenting investigator to the OPCW’s Director of Strategy and Policy Veronika Stromsíková on May 20 raised concern over the organization’s false declaration that veteran OPCW inspector and ballistics expert Ian Henderson was not part of the FFM in Douma. The claim came after his engineering assessment casting doubt on the possibility of the cylinders being dropped from the air was leaked to the press. After inspecting the cylinders, Henderson wrote:

I think there is a higher probability that both cylinders were manually placed, rather than being delivered from aircraft.

As Hitchens noted, the final redacted OPCW report omitted reservations raised by FFM investigators that the evidence they uncovered did not comport with the video of the alleged victims foaming at the mouth, a symptom consistent with a sarin gas attack and not chlorine. Hitchens wrote:

The inconsistency between the presence of a putative, chlorine-containing choking or blood agent on the one hand and the testimonies of alleged witnesses and symptoms observed from video footage and photographs, on the other, cannot be rationalised.

No evidence was found to indicate that sarin gas was used in Douma. The latest round of leaks comes amid an effective media blackout of the publication at the end of November of an email written by a member of the OPCW fact-finding mission in Syria raising “grave concern” about the final redacted report. Those who have reported on the leaks and raised questions about the official narrative about the Douma attack have been smeared as Russian stooges or Assad apologists, but OPCW chief Fernando Arias confirmed that the email is legitimate. He stood by the final report during the organization’s annual conference in The Hague last month, declaring:

While some of these diverging views continue to circulate in certain public discussion forums, I would like to reiterate that I stand by the independent, professional conclusions.

Last week British-based Newsweek journalist Tareq Haddad resigned in protest after the magazine’s editors refused to publish his report on the OPCW leaks. After Haddad announced on Twitter his reasons for leaving the publication, an anonymous Newsweek spox smeared the reporter, telling Fox News:

He pitched a conspiracy theory rather than an idea for objective reporting.

Despite the best efforts of the editors at Newsweek and the rest of the MSM to suppress any reporting, the continued revelations about the OPCW report make clear that there are very real grounds for journalists to raise concerns over the official line on the incident in Douma, which very nearly triggered WW3.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.